lørdag 1. november 2008

Støtte til Finland

Denne bloggen skulle egentlig handle om Kina og mitt opphold her. Men i rettferdighetens navn så jeg meg nødt til å uttrykke min støtte for vårt mer eller mindre ukjente naboland, Finland. Der har det seg nemlig slik at grunnet svensk imperialisme, kolonialisme og sadisme så er alle finner nødt til å lære seg svensk! Dette selv om de bor i Häikiönmäki eller Mäkimuhola, og aldri har sett en svenske i hele sitt liv. Så jeg syns nordmenn bør begynne å engasjere seg i dette, støtte våre finske brødre og sørge for at den svenske språkundervisningen forsvinner fra finske skolebøker, og helst blir erstattet med norsk for alle parters velbefinnende!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det er det jeg alltid har sagt! Finland er sterkt undervurdert. I alle år har de levd under sterk svensk innflytelse, mens nordmenn stort sett ikke har brydd seg. Kanskje dette skal bli hjertesaken vår den nærmeste tiden Haanest?

Henriette sa...

Nei HALLO! nå må du ta deg sammen! Du burde takke Gud for d der systemet! Jeg møtte en finske i israel en gang, hadde d ikke vært for finlandsvenska hadde jeg ikke skjønt bæret! Det er jo vakkert! -Svensk språk med finsk vri. Tenk hvis han skulle ha snakka finlandnorsk!!!? D hadde ikke vært til å holde ut! D er rett og slett en miks du ikke blander..

ÅSsen går d i Kina? D er bursdag på lørdag, du er hjertlig velkommen!! Men du er vel ikke hjemme.. på tide du kommer tbake nå syns jeg !:)

Leif-Arne sa...

Helt enig i at nordmenn bør bry seg mer om hva som skjer i Skandinavia's bakgård, Finland.

Når det gjelder deg, Henriette, så har du et poeng. Finlandsnorsk er kanskje ikke verdens beste blanding. Men i denne saken, og i mange lignende episoder rundt om i verden, så er det enkelte ganger man i rettferdighetens navn må ofre det som kanskje er for oss det "komfortable", og "enkle", for et mye større gode: nemlig rettferdighet og frihet til de undertrykte!

Ellers takk for invitasjonen :) Får ta det igjen i Desember. Spar litt kake!