torsdag 6. november 2008

Konfusianisme og Daoisme

Å studere kinesisk religion og filosofi er ikke som matte, der 2+2=5. Jeg og to kinesere fra klassen (heldigvis) skulle forklare forskjellen mellom daoisme og konfusianisme, og også komme med en vurdering på om de var religioner eller ikke. Mitt fokus skulle være på daoisme. Derfor vil jeg til glede for mine blogglesere å gi en kort presentasjon av noen viktige aspekter av daoismen, og også nevne litt om konfusianismen. Dette for å fremme kunnskapen om Kina's kultur som et ledd i min ydmyke plan om å minske den generelle intellektuelle og illusjonelle kløften mellom Vesten og Østen som igjen utvilsomt vil resultere i fred, glede og harmoni i verden!



Noe av det viktigste i daoismen er 'dao', som kan oversettes med vei eller sti. 'Dao' er natur-kraften som var den første årsak i verden, og som også er kraften bak alt som er til. Selv om jeg nettopp har definert 'dao', så kan ikke 'dao' defineres! Den må nemlig oppleves. Hvordan oppleve 'dao'? Jo, gjennom å bli ett med 'dao'. Og en blir selvfølgelig ett med 'dao' gjennom å ikke gjøre noen ting, populært kallt 'wu wei'. Da kan en se verden sånn som den egentlig er, fri for illusjoner. Ellers er de vanligste interessene innen daoismen helse, finne ut hvordan en kan leve lenge evt hvordan blir udødelig for de ivrigste, i tillegg til spontanitet, kunst og tai ji. Og logisk nok, må en være spontan, må en motsette seg utdanning. Utdanning vil bare fylle en med korrupt menneskekunnskap, ikke med naturkunnskap som er den virkelige, sanne kunnskap. De Tre Juveler beskriver de tre dydene i daoismen, nemlig medlidenhet, moderasjon og ydmykhet. Det fins også guder i daoismen, men disse skal ikke dyrkes, siden daoismen's eneste mål er å leve ett med naturen. Det er i daoismen vi finner yin yang og tai ji. Yin yang er sentral i læren og har påvirkning innen kinesisk medisin, som ofte fokuserer på å finne den rette balansen i kroppen.

Tatt fra chinaculture.org

Mens daoisme fokuserer på å være ett med naturen, og distansere seg fra samfunnet og alt menneskeskapt, er konfusianismen dette området motsatt. Konfusianisme dreier seg om menneskeskapte regler og ritualer, for å sikre et best mulig samfunn. Den beste måten å forklare på er med Konfusius' egne ord:

"Lead the people with administrative injunctions and put them in their place with penal law, and they will avoid punishments but will be without a sense of shame. Lead them with excellence and put them in their place through roles and ritual practices, and in addition to developing a sense of shame, they will order themselves harmoniously." (Analects II,3)

"Guide them by edicts, keep them in line with punishments, and the common people will stay out of trouble but will have no sense of shame. Guide them by virtue, keep them in line with the rites, and they will, besides having a sense of shame, reform themselves." (Analects II,3)

Andre viktige ting i konfusianismen er harmoni, ære, skam, lojalitet og relasjoner. Selv om den konfusianske lære virker svekket i Kina i forhold til i nabolandene Korea og Japan, er den på vei oppover. Mange håper og tror at den igjen skal bli fundamentet for å etikk og moral i dagens Kina.


Konfucius

Ingen kommentarer: