mandag 8. september 2008

Tea House

Lørdag hadde jeg min første veldig kinesisk-kulturelle opplevelse. Etter å ha vært ute å spist med en kamerat om kvelden, observerte jeg at det stod Tea House på en bygning, så det måtte jo være en fin måte å avslutte kvelden på, tenkte jeg. Utenfor inngangen stod en tradisjonell kledd mann som viste oss ovenpå, der vi kom til et stort rom med vogn-lignende sitteplasser der en kunne nyte te. Det virket ikke til å være mange kunder, men så ble vi ført lenger inn i restauranten og der stod flere tradisjonelt kledde jenter. Videre var det en lang tynn gang med tredører og jenter som stod utenfor dørene. Da ble jeg litt skeptisk, men det var det ingen grunn det.. De pent kledde damene smilte bare og viste oss videre inn i restauranten. Mens vi gikk innover satt flere menn og spilte et tradisjonelt kinesisk spill, en kinesisk form for poker. Vi ble ført inn på et lite rom med et lite bord. Der fikk vi en meny av trebrikker som kunne rulles sammen til en firkant, og vi valgte Oolong cha. Det ble satt frem en liten krakk og et fat med små tekopper, Oolong te og en tekanne. Så kom en jente inn, oppstaset som det skulle vært 600 år siden, og begynte med elegante håndbevegelser å tilberede teen. Var litt forskjellig fra den japanske te-seremonien, men like stilig å se på. Så snart hun hadde blandet ferdig kunne vi begynne å drikke fra de små koppene og bekrefte at teen var god. Så kom frukt, nøtter og annet inn, hun forsvant ut og jeg og Dennis kunne drikke te sammen og prate om livet som kinesere har gjort i hundrevis av år. En ekte kinesisk aften i konfutsianske omgivelser!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Omoshiroi yo! Ocha wa totemo oishii desu ne! Watashi mo hoshii! =)

Anonym sa...

Te-selskap i Kina hørres ut t å ver litt større enn her i Norge...:-)